Yandex Metrica – konkurencja Google Analytics

Przeczytasz w 3 minuty

Yandex Metrica – bezpłatne narzędzie do badania ruchu na stronie. Konkurencja Google Analytics.

Jeżeli mówimy o narzędziu do mierzeniu ruchu na stronie, to większości z nas ciśnie się na usta Google Analytics. Z narzędzi Google korzysta większość z nas, czy to za sprawą Gmaila, Adwordsów, Analyticsa, przeglądarki Chrome czy ze sklepu z aplikacjami Google Play. Też robię to codziennie i jestem od nich uzależniony.  Tak, powiedziałem to 😛 A kto z was zna Yandex Metrica?

Mniej więcej rok temu pracując dla jednego z klientów szukałem narzędzia, które w jasny i klarowny sposób pokaże klientowi, że nawigację na stronie trzeba usprawnić. W Google Analytics oczywiście możemy sprawdzić klikalność poszczególnych elementów strony, ale to nie był ten kierunek. Jeszcze nie jestem ekspertem w GA, które zna wszystkie triki, ale doszkalam się, czytam, testuję ile tylko mogę.
Na Crazy Egga nie miałem co liczyć, ponieważ był płatny i klient nie widział większego sensu podłączania go u siebie. Dlatego robiąc research (uwielbiam!) wpadłem na ślad Yandex Metrica.

Yandex to rosyjski odpowiednik Google na wschodzie. W 2015 roku w Yandex wpisano 58 miliardów zapytań! W Rosji Yandex odpowiada za 55,2% zapytań, na Ukrainie za 30%, w Kazachstanie 24% a w Turcji za 5,1%.
Yandex tak jak Google ma bardzo złożone środowisko, które zawiera m.in.:

  • wyszukiwarkę: obrazy, wideo, tłumaczenia,
  • media: muzyka, radio
  • usługi związane z geolokalizacją np. mapy, nawigacje,
  • usługi osobiste czyli mail, wirtualny dysk, transfery pieniężne
  • usługi informacyjne: pogoda, newsy, praca, komunikacja publiczna, zakupy

Yandex Metrica to odpowiednik Google Analyticsa, jednak ma kilka niewątpliwych zalet.

Otóż Yandex Metrica nie dość, że analizuje ruch na stronie, czy posiada moduł e-commerce, ale również w ramach tego narzędzia mamy możliwość zobaczenia:

  • w co użytkownicy klikają,
  • gdzie zatrzymują swój wzrok,
  • które odnośniki/linki na stronie są najczęściej klikane,
  • co wpisują w formularze.

I najważniejsze: Yandex Metrica nagrywa sesje wideo, które można odtworzyć. Nagrania znikają po 2 tygodniach i jest ich limitowana ilość dla strony. Yandex nie pokaże nam wszystkich sesji, ale ich reprezentatywną próbkę.

Ostatecznie nie wykorzystałem tego u klienta, ale udało mi się mimo wszystko to narzędzie przetestować. Yandex Metrica tak samo jak Google Analytics pokazuje dane na podstawie próbkowania i estymacji. Dlatego też nie zawsze te dane będą idealne, chociaż nie wiem jak to wygląda z modułem e-commerce, ponieważ tego nie miałem okazji sprawdzić. W Google Analytics różnica między rzeczywistymi obrotami, a modułem e-commerce to rozjazd w granicach 10-15%. Jeżeli macie większy, musicie to sprawdzić. Z czego on wynika? M.in. z Adblocka lub po prostu skrypt z różnych powodów nie zlicza całego ruchu, bo np. jest za nisko umieszczony na stronie. Jestem niemal pewien, że w Yandex Metrica jest podobnie.

Yandex Metrica łączy zatem w sobie funkcje Google Analyticsa i Crazy Egga.

Dlaczego w Polsce nie jest znany? Ponieważ jest w języku rosyjskim i angielskim. W Polsce szukając poradników odnośnie Yandex Metrica znalazłem może 1 lub 2, które okazały się przydatne i mogłem skonfigurować sobie kod i wkleić na stronę. Na tego bloga zrobiłem to już z pamięci, bo naprawdę nie jest to trudne. Dla WordPress Yandex Metrica ma oczywiście również swoje wtyczki, ale aby cokolwiek zrobić trzeba założyć najpiere konto na Yandex.

Przykładowy tutorial po polsku Konstantina Kanina, który opowiada o wschodnich rynkach:

Także w tym wpisie opis instalacji odpuszczam opisywanie procesu, bo nie lubię dublować treści. Filmik jest krótki i odpowie wam na podstawowe pytania.

Przykładowe screeny z Yandex na przykładzie mojego bloga

Mapa linków, czyli narzędzie do analizy linków. Ich kolor uzależniony jest od popularności. Im bardziej zbliżony do czerwonego tym lepiej.

 

Mapa klików, służy do analizy klików na stronie, również tych elementów, których nie są klikalne.

 

Scroll mapa (heat map), pokazuje na któych elementach strony użytkownicy spędzają najwięcej czasu. Im czerwieńszy kolor tym lepiej. Obrazowo można to przedstawić tak, od słońca to rowu mariańskiego 😛 Na moim blogu, tak jak na każdej stronie, najwięcej uwagi skupia się na części głównej. Nie występuje u mnie kolor niebieski, ale to też kwestia tego, że nie mam obecnie zbyt wielu wpisów (2017-03-10).

 

Session replay, świetna opcja to sprawdzenia nawigacji na swojej stronie oczami użytkowników. Od momentu wejścia po zachowanie, które nas najbardziej interesuje, czyli np. proces zakupowy, konwersję itp. Płatności przeważnie są na stronach zewnętrznych operatorów, więc danych wrażliwych nie nagramy, a pozostałe które są nagrywane sklep ma i tak w swojej bazie, aby zrealizować zamówienie. Zapewne zapis o korzystaniu z tego typu narzędzi powinien być umieszczony w regulaminie sklepu.

 

Dane odnośnie firmy Yandex pojawiły się na E-commerce Berlin Expo 2017 w prezentacji Trends and digital advertising opportunities in Russia, na której miałem przyjemność być. Prezentację prowadził Dominik Johnson – Director Key Account Development, który również był jednym głównych uczestników panelu poświęconemu wyzwaniom, które towarzyszą wejściu na rynek rosyjski i chiński.