Udziały Allegro w polskim e-commerce

Przeczytasz w 3 minuty

Udziały Allegro w polskim e-commerce nie zawsze były jasne. W zależności od tego co podadzą firmy badawcze lub tygodniki opiniotwórcze, to udział wynosi od 30 do czasem 50%. Czas rozwiać te wątpliwości i wyprostować kilka faktów.

W zeszłym tygodniu Przemysław Budkowski – CEO Allegro, przedstawił kilka ciekawych slajdów. Niestety nie widziałem ich na żywo, ale tak jak już wspominałem uwielbiam research, a w sieci nic nie ginie.

Zanim przejdę do liczb, chciałem zauważyć, że przez ostatnie 2 tygodnie pojawiła się masa informacji o dalszych planach platformy. Dlaczego?
Powodów pewnie jest wiele, ale najważniejszy to koniec roku budżetowego, a co za tym idzie większa otwartość na temat planów.

Jakie są plany? O tym opowie kolejny wpis, mam nadzieję w tym tygodniu.

Wracam do liczb.

Allegro zostało kupione za 13 mld zł.  Platforma wygenerowała w 2016 roku podobną wartość obrotu. Źródłem był Paweł Padusiński (Mid Europa Partners), czyli jednego funduszy, który jest współwłaścicielem Allegro. Według niego Allegro odpowiada za 37% obrotu e-commerce, co daje nam w przybliżeniu ok. 35 mld zł. Jest to zbieżne z tym,co podaje Sociomantic Labs w swoim raporcie.

Jednak pojawiają się wartości rzędu 36-40 mld zł m.in. w raporcie Bisnode. Sądzę, że to już przestrzelona wartość. Jeżeli rynek już miałby 40 mld, to byłby to rewelacyjny wynik. Dopiero na koniec 2017 roku mówi się, że wartość 40mld zostanie przekroczona. Nadal dla mnie zagadką czy przy tworzeniu raportów firmy badawcze biorą pod uwagę fakt, że duże sklepy internetowe sprzedają również na Allegro, a co za tym idzie wartość obrotów może być zdublowana, jeżeli liczą Allegro oddzielnie i sklep internetowy oddzielnie.

Kategorie Allegro vs. konkurencja

Poniższy wykres pokazuje w których kategoriach Allegro jest liderem. Na 6 działów/dużych kategorii, aż w 5 Allegro jest zdecydowanym liderem. Moda nie jest może słabym ogniwem, ale rzeczywiście odstaje od obecnych realiów. Elektronika od samego początku miała największa konkurencję, ponieważ w tej kategorii można było najszybciej osiągnąć obrót od laptopów, telefonów komórkowych po nowczesne smartfony i tablety.  Dlatego maksymalnie w ciągu 5 lat udziały między Allegro a pozostałymi sklepami wyrównają się.

 

Udziały Allegro w polskim e-commerce

udział kategorii Allegro w polskim e-commerce

Udziały kategorii w Allegro

Która kategoria jest najmocniejsza i generuje największy obrót?

Jak widzicie 26% obrotu generuje Elektronika, jeszcze nie tak dawno było to zdecydowanie ponad 30%. Wzrosty w tej kategorii są jednak zdecydowanie dużo niższe niż przed kilkoma laty i ten trend jest odbiciem światowego trendu. Wymieniony powyżej asortyment jest w odwrocie. Tutaj trochę generalizuje, bo 500+ zrobiło swoje, ale patrząc na „big picture”, to Elektronika póki co ma przed sobą co najwyżej stagnację, więc jej udział w polskim e-commerce będzie maleć.

Najmocniejszą według mnie kategorią jest Dom i Ogród, który stabilnie rośnie od kilku lat i to zdecydowanie powyżej rynku. Allegro ma też spory udział 77%, ponieważ Wyposażenie w tym Meble, które generują spore przychody, nie są łatwym towarem do sprzedaży online. Dlatego ani Agata Meble, ani Ikea nie mają jeszcze prężnej internetowej sprzedaży. Dodatkowo Wyposażenie to również akcesoria do kuchni, salonu, łazienki – z programem MDM, który napędzał popyt na nowe mieszkania, ta kategoria zyskała bardzo wiele.

Udziały Allegro w polskim e-commerce

Udziały kategorii w obrocie allegro

Te udziały, które podało Allegro zabiło mi trochę ćwieka, ponieważ rozjeżdzają mi się dane odnośnie przychodów poszczególnych kategorii i to nie są małe kwoty. Jednak patrząc na rynek nie ma to obecnie większego znaczenia.

Chwilowo wracając do udziałów Allegro

Portale i serwisy czasami nie zwracają uwagi na źródła skąd pochodzą dane i czym ewentualnie się różnią. Czasami, gdy pojawia się stwierdzenie, że Allegro ma 50% udziałów w e-commerce, to chodzi raczej o statystyki odwiedzalności platformy vs inne sklepy. Rzeczywiście Allegro generuje ogromne ilości odsłon, chociaż akurat w tym przypadku cieszę się, że to nie jest dla nich priorytet. Czas spędzony w serwisie, ilość wygenerowanych odsłon to nie jest dobry kierunek dla marketplace. Szybkość, niezawodność, dobra cena, bezproblemowość to są atuty, które powinny być rozwijane.

Tyle na dzisiaj.