Raport Google Consumer Barometer 2012-2016

Przeczytasz w 3 minuty

Poniższy wpis będzie dotyczył raportu przygotowanego przez Google i Kantar TNS dotyczącego zachowań internautów w sieci.  Raport powstał na podstawie badania ankietowego. Jest on podzielony na kilka działów. Dane odnośnie Polski wyciągałem oddzielnie.

Dostęp do sieci

Przez ostatnich 5 lat te dwie firmy badały użytkowników z 40 krajów, aby opisać zmiany jakie zachodziły przez kolejne lata. Liczba użytkowników w ciągu tych 5 lat wzrosła o 8 p.p. z 72% do 80%. Mówimy to o wykorzystywaniu Internetu do własnych, prywatnych celów.  W Polsce ten wskaźnik wynosi 78%.
Globalnie już 8 na 10 użytkowników mówi, że Internet jest pierwszym miejscem, gdzie szukają informacji. Największy odsetek to użytkownicy między 25-34 rokiem życia – 85%, tuż za nimi są użytkownicy poniżej 25 roku życia z wynikiem 84%. Nie jest zaskoczeniem, że osoby powyżej 55 roku życia wybierały Internet jako źródło informacji w 72%.

 

75% osób powyżej 55 roku życia korzysta z Internetu codziennie, ale również w tej grupie znajduje się największy odsetek osób, które korzystają z sieci mniej więcej raz w miesiącu. Równiez nie jest zaskoczeniem, że największy odsetek aktywnych użytkowników stanowią obywatele krajów skandynawskich, Australii czy Singapuru. Niestety Afryka jest jedną wielką ciemną plamą z drobnymi wyjątkami. Również Indie mimo ogromnego wzrostu mają 27% „stałych” użytkowników, a w grupie 55+ jest to zaledwie 6%.

W Polsce 33% użytkowników  powyżej 55 roku życia, używa Internetu codziennie. Dla populacji w naszym kraju ten wskaźnik wynosi 78%.

Smartfony

W raporcie odnośnie smartfonów nie odkrywamy Ameryki. Smartfony są obecnie wszędzie, a ich popularność jest coraz większa. Teraz bardziej są penetrowane grupy, który wcześniej nie były przekonane do tych urządzeń. Pierwszą grupą, która zrewolucjonizowała była młodzież. Teraz czas na starsze pokolenie. Obecnie w Szwecji 7 na 10 obywateli powyżej 45 roku życia używa smartfona. Z kolei w Brazylii ten wskaźnik wynosi 3 na 10. Podobnie niski wyniki jest w Polsce, ale na szczęście to też się zmienia.

Na pewno zaletą komputerów i tabletów są większe wyświetlacze i może to wpływać na wygodę użytkowania.

Powoli dochodzimy (globalnie) do progu, gdzie smartfony stają się pierwszym urządzeniem, które używamy do połączenia z siecią. Oczywiście jest działa to na niekorzyść komputerów (PC, laptopy, tablety). Ciekawe dane odnośnie globalnych zamówień na laptopy, tablety i PC pokazuje poniższy wykres:

 

Jak widać do 2020 liczba zamówień na laptopy w najlepszym wypadku zatrzyma się na poziomie z zeszłego roku. Dość optymistycznie wyglądają zamówienia na tablety, ale myślę, że te wartości będą ostatecznie niższe. Jak donosi Tabletowo, Asus ogranicza liczbę nowych modeli i wygasza niektóre projekty z tym związane.

W Polsce według danych Google 61% użytkowników używa smartfona, a 79% używa komputerów. Oczywiście te dwie grupy mogą się przenikać. W Polsce 77% użytkowników używają smartfonów dłużej 12 miesięcy, co oznacza, że wiedzą już jak z nich korzystać.

Multiscreen

Od 2012 wzrosła liczba konsumentów (z 6 na poand 25%), którzy używają  wymiennie smartfonu, tabletu i komputera. Co ciekawe 58% użytkowników w czasie surfowania po sieci ogląda również telewizję.
Multiscreening w Polsce jest dość częstym zjawiskiem w czasie przerwy na reklamę, która jak wiemy krótka nie jest. Według Interaktywnie.com 2 lata temu aż 52%reklamodawców w komunikacie reklamowym odsyłało konsumentów do Internetu. Obecnie jest to ok. 22%. Głównie dlatego, że rośnie odwiedzalność ich stron, a więc uznali, że konsumenci nie potrzebują dodatkowej zachęty.

Trusted Sidekick

Trusted Sidekick można tłumaczyć jako zaufany pomocnik, co w tym przypadku dotyczy roli smartfonów w życiu badanych.

  • 51% użytkowników używa wyszukiwarki Googla.
  • 76% użytkowników poniżej 25 roku życia korzysta ze smartfonu, aby spędzić czas w mediach społecznościowych
  • 46% użytkowników czyta maile na komputerze, ale na smartfonie jest to już 43%.
  • 41% używa smartfonów do oglądania video (średnia dla 55 rynków) – w Polsce dziennie to 25%, tygodniowo 31%

Everyday Revolution

  • 61% użytkowników smartfonów pierwszą rzeczą, która robi to używa smarftona np. po to by wyłączyć budzik lub drzemkę – 69% w Polsce
  • Ponad 60% użytkowników używa smartfona do robienia zdjęć – podobnie jak w Polsce
  • 63% użytkowników poniżej 25 roku życia słucha na smartfonie muzyki – w Polsce 44% dane ogólne bez podziału na wiek
  • 39% użytkowników używa smartfonów do czytania newsów oraz grania w gry – w Polsce odpowiednio 31 i 29%
  • 38% użytkowników używa smartfona do sprawdzania pogody – w Polsce 39%

Więcej znajdziecie w poniższych źródłach.

Źródło: Statista, Google Consumer Barometer Report