Poniedziałki wygrywają w ecommerce

Przeczytasz w 2 minuty

Do napisania postu natchnęło mnie wczorajsze pytanie szefa, dlaczego niedziele i poniedziałki są najlepszymi dniami w e-commerce. I zacząłem się zastanawiać, bo dla mnie to była to taka oczywista oczywistość. Poniedziałki wygrywają w ecommerce.


I co się okazuje? Nie ma na to jasnej odpowiedzi. Pojawiają się różnego rodzaju tezy, ale żadna z nich nie została udowodniona. Oczywiście dopuszczam też myśl, że mogłem nie znaleźć odpowiedniego materiału 😛

Patrząc na polski e-commerce mamy (oczywiście) Allegro. Na tapetę wziąłem jeden z najbardziej pożądanych produktow FMCG z branży dziecięcej – pieluszki i chusteczki oraz laptopy z branży elektronicznej, aby pokazać wam jak wyglądała sprzedaż po dniach tygodnia w 2016 roku. Wynikami jestem trochę zaskoczony, ponieważ nie wychodzi w przypadku tych branż, że niedziela nie jest dobrym dniem, a mimo wszystko jest! Wrócę do tego za chwilę.

Wykresy

Pieluszki i chusteczki najlepszą sprzedaż mają  w poniedziałek, chociaż jak widzicie zarówno wtorek jak i środa są również bardzo dobrymi dniami do dodatkowego promowania. Standardowo jak w większości branży sobota jest na ostatnim miejscu. Poniedziałek odpowiada za ponad 18% obrotu, a sobota za niecałe 8,5%.

Laptopy najlepszą sprzedaż mają  w poniedziałek, z kolei wtorek ma niewielką przewagę nad środą. Oczywiście one również są bardzo dobrymi dniami sprzedażowymi. W elektronice użytkowej sobota to zawsze najsłabszy dzień i tutaj możemy założyć, że przekłada się to na wzrost zakupów/odwiedzalności w sklepach stacjonarnych. Nie ma to jak „stare” dobre odwrócone ROPO (Research Offline, Purchase Online).  Chociaż lekko odchodząc od głównego tematu, efekt ROPO to jeden z elementów układanki, a wszystko zaczyna się od  ZMOT (Zero Moment of Truth), czyli momentu w którym użytkownik przed udaniem się do sklepu czy wyszukiwaniem najbardziej atrakcyjnego produktu najpierw robi research, czytając opinie i oglądając poradniki video i sprawdzając Top 5, 10, 15, 20 najlepszych produktów według jakiegoś rankingu.

 

No właśnie, co jednak z ta niedzielą? Podane statystyki dotyczą ogólnych kategorii, a nie poszczególnych produktów. Z mojego doświadczenia (tu musicie mi wierzyć na słowo) w min. połowie przypadków, gdy badałem sprzedaż poszczególnych branż, a dokładniej produktów, to właśnie niedziela była drugim lub trzecim najlepszym dniem.  Tutaj wam tego nie udowodniłem, ale warto mimo wszystko sprawdzić jak zachowują się użytkownicy na waszych stronach.

Musimy jednak pamiętać, że pierwsze ciepłe dni wiosny, lata, a później ostatnie dni lata, które wypadają w weekendy będą negatywnie odbijać się na sprzedaży. Ludzie spragnieni słońca porzucają myśli o surfowaniu w necie. Chociaż niedzielne wieczory mogą nas pozytywnie zaskoczyć, szczególnie niedziela po godzinie 19.00.

Dane powyżej dotyczą Polski. Czy różnimy się na tle innych krajów?

 

Z USA mam dane (niestety 2014 r.), które trochę się różnią na tle naszych. Tam poniedziałek i środa są mocne, ale konwersja jest bdb również w niedzielę, przy mniejszym ruchu.

 

Znalazłem też wykres porównujący USA i UK za 2015 roku, uwzględniający desktop i mobile. Mówimy tu jednak o odwiedzalności serwisów, a nie o realnych danych zakupowych.   W źródłach poniżej podałem link, gdzie macie więcej wykresów porównująch m.in. Amazon, Ikea, Ebay’a czy AliExpress.

 

 

Patrząc globalnie rozwój mobile może wpłynąć na moc sprzedażową poszczególnych dni, ale nie sądzę, aby jakos drastycznie zachwiało to obecnym ułożeniem. Na świecie coraz większą popularnością cieszy się CyberMonday, co może konsumentom kojarzyć się, że poniedziałki to zawsze dobry dzień na zakupy.

Czy warto brać pod uwagę dzień tygodnia? 

Oczywiście, że tak. Szczególnie, jeżeli wydajemy dodatkowe środki na reklamę. Planowanie promocji, wysyłki newsletterów to czasami żmudna robota, ale mając ograniczone zasoby finansowe warto się zastanowić, który dzień cieszy się u nas największym zainteresowaniem. Może to być dodatkowy czynniki, który wpłynie na zwiększenie sprzedaży.

 

Źródło: http://www.data-charts.com/, Similarweb/blog