Marketplace w liczbach

Przeczytasz w 2 minuty
Marketplaces Across Europe

Mapa marketplace’y w Europie

Marketplace w liczbach. Poniżej znajdziecie kilka przydatnych informacji odnośnie Marketplace’ów. Postarałem się to opisać krótko, jasno i bez zbędnego lania wody. Zapraszam do czytania.

Czym jest Marketplace?

Marketplace to platforma, na której spotyka się wielu sprzedających oferujących te same lub podobne produkty/usługi. Platforma może być prywatna (Amazon, Walmart, Target) lub publiczna (eBay, Allegro). Czyli właściciel platformy może zaprosić do współpracy, albo pozwala sprzedawać każdemu w granicach prawa. Właściciel platformy może również sprzedawać na platformie (Amazon, Allegro) lub być jedynie pośrednikiem w transakcji (eBay, AirBnB, Uber).

Ile jest Marketplace’ów?

Ciężko oszacować ile jest ich na świecie, ale w samej Europie według danych Bundesverband Onlinehandel jest ich 335. Najwięcej w Niemczech 60, 30 we Francji, we Włoszech 24, a Holandia i Hiszpania mają po 18. 1,5 roku wcześniej marketplace’ów było ok 200.
W Top 10 połowę miejsc zabrał Amazon. Allegro jest np. na 5 miejscu. Aczkolwiek w raporcie jest błąd, poniewaz Allegro jest oznaczone jako Neutralne, a nie jako Sprzedający.


Jakie są rodzaje Marketplace’ów?

Możemy podzielić je na branżę lub rodzaj biznesu. Jeżeli mówimy o rodzaju biznesu to jest to:

  • P2P (peer to peer)
  • B2C (business to consumer)
  • B2B (business to business)

Dzieląc na branże możemy podzielić przykładowo:

  • Usługowe: Uber (transport), BlaBlaCar (transport), AirBnB (noclegi),
  • Sprzedażowe: Amazon, Alibaba, Allegro, eBay, Etsy, Dawanda, Pakamera, Rakuten, Groupon, wish
  • Edukacja: Udemy, Skill Share

Branż jest wiele, ale niestety nie znam wszystkich marketplace’ów, ale mam nadzieję, że pokazuje wam to jak szeroki jest ten rynek.

Jakie udziały mają Marketplace’y?

Jak podaje EcommerceNews.eu globalne marketplace’y do 2020 będą posiadać 39% udziałów w sprzedaży online. Mówimy tu m.in. o Alibabie, Amazonie, Rakutenie.  W Polsce szacuje się, że Allegro ma ok 40-50% udziałów w sprzedaży online.
Skąd te dane? Szacuje się, że polski rynek jest wart ok. 36 mld, a Allegro w 2015 wygenerowało obrót 14 mld wg. Forbes.

Jakie są zalety sprzedaży na Marketplace?

Najważniejsze zalety (subiektywnie):

  • szerokie grono kupujących
  • możlwość startu biznesu bez posiadania własnej platformy
  • szybka nauka zasad panujących na konkurencyjnym rynku

Jakie są wady sprzedaży na Marketplace?

Najważniejsze wady (subiektywnie):

  • koszty za wystawianie, promowanie i prowizja od sprzedaży
  • wyśrubowane wymagania dotyczące obsługi
  • ogromna konkurencja

Oczywiście te elementy można rozłożyć na czynniki pierwsze, ponieważ jest to dużo bardziej skomplikowany mechanizm.

Jakie miary są wykorzystywane do oszacowania wielkości Marketplace’u?

  • GMV (Gross Merchandise Value) – obrót (przychód) na platformie
  • Take rate – stawka procentowa prowizji jaką zarabia platforma na transakcjach. Take rate może składać się z kilku opłat np. prowizja za sprzedaż, za promocję, za wystawienie. Wszystko zależy od specyfiki danego marketplace’u.
  • Revenue – dochód –  liczony ze wzoru: GMV*Take rate

Jakie KPI (Key Performance Indicators – kluczowe wskaźniki efektywności) warto mierzyć na Marketplace?

  • Sprzedający
    • liczbę sprzedawców (aktualną, oraz wzrosty rok do roku, miesiąc do miesiąca)
    • liczbę wystawionych produktów (aktualną, oraz wzrosty rok do roku, miesiąc do miesiąca)
    • średnie ceny produktów
  • Kupujący
    • liczbę kupujących (aktualną, oraz wzrosty rok do roku, miesiąc do miesiąca)
    • liczbę kupionych produktów (aktualną, oraz wzrosty rok do roku, miesiąc do miesiąca)
    • średni koszyk zakupowy

Tyle na początek, na zaznajomienie się z tematem. Jeżeli chcielibyście wiedzieć więcej o jakimś marketplace, dajcie znać w komentarzu lub napiszcie do mnie.

Źródła:

Bundesverband Onlinehandel
EcommerceNews.eu
Marketplace Handbook 2015
The Rise  of the Global Marketplaces