Click&Collect, czyli odbiór w punkcie

Przeczytasz w 3 minuty
Odbiór w punkcie

Click&Collect

Click&Collect, czyli odbiór w punkcie to temat, który chodzi za mną od dawna. Triggerem do napisania był dzisiejszy news na moim fanpage’u odnośnie podpisania umowy o współpracy pomiędzy DHL Parcel i Żabką/Freshmarketem. Poznań ma mnóstwo Żabek, a DHL Parcel jest jedną z opcji, którą wybieram, gdy kupuję coś przez internet. Żabki są otwarte 7 dni w tygodniu od 6-23.00, więc potencjał jest spory.

Click &Collect jest znaną metodą odbioru, chociaż nie do końca lubianą przez polskich sprzedających, szczególnie przez tych, którzy chcą zostać bardziej anonimowi lub przez tych, którzy nie chcą inwestować w kasę fiskalną! Jeżeli chcecie poczytać więcej odnośnie, czy kasa fiskalna jest potrzebna, polecam artykuł na Poradnik Przedsiębiorcy.

Osobiście jestem wielkim zwolennikiem tej formy dostawy, ponieważ nie dość, że jest bezpłatna (miałem wrażenie, że jest na to jakiś artykuł, ale nie mogę go znaleźć) to i najszybsza, a dość często zależy mi na czasie, czyli jest to przeważnie spowodowane jakąś pilną potrzebą. Tutaj mała reklama: X-KOM robi to bardzo dobrze. Jeżeli kupujecie produkt przez ich sklep internetowy i mają to na stanie w sklepie, to na 99,9% (nie mój biznes, więc 100% pewności wam nie dam :P), że będziecie mogli odebrać towar tego samego dnia. Sklepy mają otwarte do 21.00 i do odbioru mają przeznaczone wydzielone kasy.

 

Wracając jednak do głównego wątku – Click &Collect.  Poniżej wady i zalety z punktu widzenia sklepu oraz klienta:

Zalety:

  • Oszczędność czasu
  • Wygoda
  • Oszczędność pieniędzy (dla obydwu ze stron)
  • Możliwość sprzedaży produktów dodatkowych (crosseling lub nawet upselling)
  • Możliwość do zaprezentowania marki i jakości obsługi  w sklepie
  • Wiarygodność sprzedającego

Wady

  • Ograniczone godziny otwarcia sklepów
  • Duże popularność punktu może odbić się na obsłudze klienta jak i jakości pracy pracowników, szczególnie w pikach sprzedażowych.
  • Konieczność przebudowania systemu magazynowego

 

Jak podała firma konsultingowa Kurt Salmon, usługa Clict&Collect oszczędza konsumentowi 1,6 dnia porównując do standardowej wysyłki.

Odbiór w punkcie ma sens wtedy, gdy jego lokalizacja jest blisko naszego domu, pracy lub miejsc gdzie przebywamy najczęściej. Czyli lokalizacja w dużym mieście, gdzieś na jego granicy może nie idealną opcją. Jednak uważam, że dobrze taką opcję mieć, ponieważ branża e-commerce ma czasem problem z wiarygodnością, a możliwość odbioru osobistego taką wiarygodność buduje.

Jak wspominałem nie raz, lubię  robić dokładny research, ale odnośnie click&collect mam informacje z 2015 roku, czyli w sumie wtedy, gdy zaczęto budować mur chiński.  Chodzi mi dokładnie w zamówieniach w Europie. Jedyny plus, że jest wiele publikacji, gdzie co chwila pojawiają się informacje o markach, które inwestują w ten kanał dostaw.

W 2016 roku pisano, że 58% e-retailerów z Wielkiej Brytanii oferuje click&collect, a aż 72% użytkowników z tego korzysta. Raport powstał na podstawie 2000 ankiet. W Polsce sądzę, że ten procent jest zdecydowanie mniejszy, szczególnie gdy wybieram tę opcję (odbiór osobisty) na Allegro i widzę jak liczba ofert zdecydowanie się zmniejsza, bardzo często poniżej połowy.

W zeszłym roku w Polsce 57 hipermarketów Carrefour było objętych usługą odbioru w punkcie. Z kolei we Francji konkurencja tj. Auchan zaczęła testować swoją usługę Packcity. Również Leclerc nie pozostaje w tyle i testuje rozszerzoną wersję odbioru zakupów w centrum miasta, a nie na jego obrzeżach, tak jak to było w przypadku usługi drive.

Z kolei Tesco (ale znowu w UK, a nie w Polsce) testuje Click&Collect w różnych wersjach np.  Same Day Click and Collect, Next Day Clik and Collect. Niektóre z tych opcji są jednak płatne w zależności od szybkości realizacji zamówienia.
Polska marka Quiosque planuje w tym roku wprowadzić odbiór w punkcie do swoich 70 franczyzowych sklepów.

I na koniec badanie internetowe europejskiego rynku z 2015 roku, z pytaniem, jak często użytkownik korzysta z Click&Collect, jeżeli jest dostępny. Jak widać 54% Europejczyków wybiera tę opcję.

Click and collect w Europie

 

Musieliście trochę poczekać na nowy wpis,  ale mam nadzieję, że przynajmniej było warto.

Zapraszam do komentowania i jakby co znajdziecie mnie na FB.