X
    Categories: MarketplaceNews

Amazon – małe podsumowanie

Przeczytasz w 2 minuty

Amazon – małe podsumowanie.
Z Amazonem i Allegro jest tak, że na ich temat pojawia się tak wiele wiadomości, że czasem sam nie nadążam, aby o tym napisać, a czasem ilość tych informacji nie zawsze jest aż tak interesująca, aby robić o tym post.

Dlatego dzisiaj Amazon – małe podsumowanie, z tego co się działo u  jednego z największych graczy w e-commerce.

  1. Zakup Whole Foods Market to bez wątpienia jeden  z ciekawych ruchów Amazona. Wydanie 13,7 miliarda dolarów za tę firmę pokazuje że Amazon będzie nadal ostro walczyć na rodzimym rynku z Walmartem, Targetem. Najbardziej zapewne interesują ich zwyczaje zakupowe w tej branży, a zakup firmy daje im bezpośredni dostęp do tych informacji. Dodatkowo na podstawie tego co podaje Forbes, Amazona przekonał również fakt, że Whole Foods Market ma bardzo dobrze znaną markę własną, a to jest kierunek w którym idzie Amazon.
    Własne marki oznaczają wyższe marże i szybsze dostosowanie produktów pod zmieniające się gusta klientów. Obniżka cen produktów o nawet 43% spowodowała wzrost odwiedzalności tych sklepów o 25%! I to w ciągu jednego tygodnia.  A sam Amazon dzięki umieszczeniu asorytmentu foodowego na swojej stronie zyskał dodatkowo 0,5 mln dolarów przychodu.
    Odnośnie contentu – jeden z hitów kinowych “Manchester by the Sea”, był wyprodukowany przez Amazona.
  2. Firma badawcza Kenshoo, ujawniła że aż 72% userów ze Stanów Zjednoczonych, Francji, Niemiec  i Wielkiej Brytanii szuka informacji o produktach (cena, specyfikacja, opinie) na Amazonie. Google wciąż jest  liderem z 85%, a na podium znajduje się eBay z 38%. Tylko w przypadku produktów spożywych Amazon ma jeszcze wiele do nadrobienia, ale jeżeli przeczytaliście punkt pierwszy, wiecie że to kwestia czasu.
    Dane zebrano wśród 3100 internautów w sierpniu tego roku.
  3. Widmo bankructwa stanęło przed znaną marką Toys „R” Us, której długi wyniosły 4,9 mld dolarów,  a przyczynił się do tego głównie Amazon, który od dawna sprzedaje więcej zabawek niż właśnie te sklepy. Niestety póki co ta marka przespała czas, aby zdobyć lub utrzymać klientów, którzy kupują online. Bankructwo, chociaż wielu mówi tylko o restrukturyzacji długu, ma pomóc marce stanąć na nogi. Czy to się uda, to się dopiero okaże. Póki co firma otrzymała zgodę sądu na pożyczenie 2 mld dolarów, aby spłacić część długów i uzupełnić zapasy przez najważniejszym kwartałem w roku. Firma ma też plan długofalowy, który zakłada zmianę wyglądu sklepów, ale póki co trzeba obserwować co będzie się działo w najbliższym roku.
    W Polsce firma jest obecna w wielu miastach i według polskiej spółki jej pozycja jest stabilna.
  4. Amazon w Polsce – tą miejską legendę słyszałem odkąd zacząłem pracować w Allegro. Najpierw eBay, później Amazon. W zeszłych tygodniach ilość publikacji odnośnie tego, że Amazon wchodzi do Polski, była zastraszająca. Głos rozsądku Andrzeja Lemańskiego z MENSIS  pokazał, że nie tylko ja podchodzę do tych „rewelacji” na chłodno. To że Amazon ma polską wersję językową aplikacji oraz że amazon.de jest również po polsku pokazuje właśnie, że albo Amazon nie widzi w nas aż tak dużego potencjału, albo czeka na jakieś lepsze czasy. Kiedyś w rozmowach padła teoria, że jesteśmy bramą do rynku rosyjskiego i do mnie to bardziej przemawia, ale cóż sytuacja polityczna chyba zweryfikowała plany ekspansji.

Zapraszam do komentowania tutaj lub na Facebooku

Michał Wójcik :E-commerce to moja bajka.